Afdrukken

Waar gaat jouw energie naar toe?

 
Jouw lichaam werkt hard, ben jij je daar eigenlijk bewust van?
Zo niet, dan misschien na het lezen van dit Fitnieuws artikel.
 
In iedere cel wordt hard gewerkt en het gaat 24/7 door. In lichaamscellen zitten mitochondriën, de energiefabriekjes van de cel. Voedingsstoffen worden omgezet in energie en deze energie wordt gebruikt door jouw lichaam, daar waar het nodig is aan de hand van de vraag.  Energie wordt wel verdeeld en niet alle organen en systemen hebben dezelfde hoeveelheid energie nodig. Het lichaam heeft zelf de mogelijkheid tot prioriteren. Bij elke opleiding, verdiepingsdag of masterclass verbaas ik me weer over het feit hoe slim ons lichaam is, maar dat terzijde. Terug naar prioriteren. Het lichaam doet dit dus zelf. Wel zo makkelijk toch, dan hoef jij daar in ieder geval niet ook nog over te denken naast alles wat je dagelijks bezighoudt. Dit noemen we autonoom, het gaat vanzelf zoals spijsvertering en hartslagen ook vanzelf gaan. Het autonome zenuwstelsel regelt ontzettend veel.
 
Jouw lichaam bezit dus een prioriteiten lijstje en houdt zich daaraan. Als voorbeeld het reageren op gevaarsignalen. Denk hierbij aan het weren van vijanden bijvoorbeeld virussen, bacteriën, toxines, alcohol, pesticides, medicijnen enz. Hierdoor zijn het immuunsysteem, de lever en nieren ontzettend actief en vragen dus meer energie. Ook een andere vorm van gevaar is “Stress” in welke vorm dan ook. Hier zal ik in een ander Fitnieuws artikel verder over uitwijden.
Het stress-systeem wordt geactiveerd en zorgen hormonen Adrenaline en Cortisol voor de juiste prioritering. De energie gaat naar het hart, de hersenen en de spieren. Je moet tenslotte kunnen vluchten of vechten.
Alle andere organen en systemen krijgen automatisch een lagere prioriteit. Met bovenstaande voorbeelden kun je al zien dat het lichaam continu in beweging is. Het orgaan of systeem dat goed moet acteren en presteren, zal de meeste energie krijgen.
 
Het is daarom van groot belang dat jij beseft dat alles energie kost. De energie verdeling zou het liefst goed moeten gaan zodat elk systeem of orgaan de benodigde energie krijgt.  En als dat zo is zullen de systemen, zoals het stress-systeem, het hormonale systeem, het ademhalingssysteem, het spijsverteringssysteem, het schildkliersysteem enz. ook meer in balans raken. Jij ervaart dan weinig tot geen klachten en voel je fit en energiek!
 
Een voorbeeld van scheve energie verdeling:
Jouw maagdarmstelsel werkt niet naar behoren en dat merk je door snelle reactie op voedingsmiddelen, buikpijn, opgezette buik, vervelende onvoorspelbare stoelgang, maagzuur. Heb jij dit ook weleens?
Uiteindelijk als klachten een langere periode duren, ga je dit ook mentaal merken.
De energie wordt dan meer aan het maagdarmstelsel gegeven, waardoor jij je mentaal ook minder goed gaat voelen (mindere concentratie, slechter geheugen, stemmingswisselingen, kort lontje)
En niet alleen de energie heeft een negatief effect op de hersenen en je gemoedstoestand, ook de hormoonstofjes Gaba en Serotonine doen dit. Zij zijn afhankelijk van de darmen (+flora) En dit zijn juist de stofjes die jouw prikkels kunnen dempen of het gevoel van geluk en tevredenheid behouden.
En zo zijn ontzettend veel combinaties, maar ook vervolgreacties in andere systemen, uit te leggen.
 
Wat ik jou eigenlijk wil meegeven, Er speelt dus veel meer in het lichaam dan dat jij je wellicht bewust bent.
Als ik met mijn cliënten in gesprek ga, nemen we alle elementen door vanuit de benoemde klachten en gaan daarmee aan de slag.
Hieronder zie je hoeveel de organen in RUST al aan energie vragen. Dit zal dus toenemen per orgaan als het uit balans raakt, dus meer energie vragen.
En nu even voor jou als lezer een momentje van bewustwording.
Energie verdeling

Heb jij vage klachten? Mentaal, in de spijsvertering, spierklachten….. lees even onderstaande tips door.
 
Tip 1
Ga na waar jouw energie naar toe gaat, wees eens bewust van jezelf. Verdeel 100% over deze 6 elementen
Psyche (denken, emotie, stress)
Spijsvertering (maag, darmen)
Immuunsysteem (ontstekingen, infecties, vaak verkouden, hooikoorts, astma, bijholtes)
Spieren (trainen, actief, herstel)
Ontgiften (veel gifstoffen, toxines, alcohol, roken, suikers, medicatie)
Weefselherstel (huiduitslag, wond, gebroken/gekneusd)
 
Tip 2
Let eens op jouw voeding (hoeveel gezonde voeding komt er binnen, weet je wat je nodig hebt in rust?)
Hou eens een paar dagen een voedingsdagboek app bij.
 
 
Mocht je hierna nog vragen hebben, kun je altijd even contact met mij zoeken Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.