Afdrukken

Dopamine

Stel je vaak dingen uit, ben je besluiteloos?
Voel je je uitgeput, een gebrek aan energie en/of initiatief?
Is jouw motivatie voor dingen ver te zoeken?
Jouw daadkracht en overtuigingskracht is afwezig. 
Misschien ook nog concentratieproblemen en moeite met focussen of erg snel afgeleid?
Een start stijfheid in de spieren bij het opstaan?
Weer een periode verslavingsgevoeliger (bijv. drugs, koffie, suiker, chocola)?
En denk je vaker negatief “het lukt met toch niet” “zal vast te zwaar voor me zijn?”
 
Grote kans dat jouw dopaminelevel lager is dan je gewend bent bij je zelf.

Wat is dopamine?


Dopamine is één van de vier primaire neurotransmitters die je in je hersenen aanmaakt. Neurotransmitters zijn boodschapper stofjes tussen zenuwcellen, zowel voor motorische zenuwcellen als sensorische zenuwcellen en zorgen voor allerlei reacties en gevoelens.
Dopamine werkt als een natuurlijk pepmiddel, ook wel het ‘feel good’ stofje, waar je genoeg van wilt hebben toch?
Dopamine wordt gemaakt vanuit het aminozuur (eiwit) L-Tyrosine
Tyrosine is ook de bouwstof van het schildklierhormoon en van adrenaline(stress).
Sterker nog adrenaline wordt uit dopamine gemaakt.
Wanneer je dus veel in de actiestand staat, stress op gebied van werk/ privé of stress door chronische ziekten of mentale en/of emotionele stress hebt, zal de aanmaak van adrenaline altijd voorrang krijgen. Dopaminelevel wordt daardoor snel lager.

Dopamine omzetting

Wat zijn de functies van dopamine?

  • Overzicht houden
  • Zin in dingen hebben
  • Letterlijk en figuurlijk in beweging komen
  • Op zoek naar oplossingen
  • Focus en concentratie

Hoe voelt dan een hoger dopamine level?

Je voelt je energiek, je hebt er zin!
Je hebt uitstraling & zelfvertrouwen, je staat rechtop.
Je bent goed stressbestendig en prestatiedrang/competitie gaan je goed af.
Je bezit voldoende wilskracht en durft besluiten te nemen.
Je hebt goede focus en concentratieboog is goed, je bent niet snel afgeleid. 

Hoe kun je het dopaminelevel aanvullen? 

Wanneer je tekort dopamine hebt of denk te hebben is het verstandig eens wat uit te gaan uitproberen.
 
1 Voeding
L-tyrosine aminozuur vind je in onbewerkte voeding.
Plantaardig: Artisjok, avocado, banaan, perzik, quinoa, walnoten, zaden (pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad) peulvruchten en zilvervliesrijst
Dierlijk: Kalkoen, kip, vis, eieren, cottage cheese, melk producten, kaas
 
2 Lichamelijke inspanning
Kom in beweging! Vooral sprinten, boksen, squash zijn sporten die dopamine level snel verhogen. Uiteraard is krachttraining ook een booster. Bij beweging komt endorfine vrij en die stofjes activeren weer de dopamine aanmaak.
 
3 Vitamines en mineralen
Voor de omzetting van L-tyrosine naar dopamine en adrenaline zijn divers vitamines en mineralen nodig, zie schema hierboven. 
Zorg dat je deze ook voldoende binnen krijgt door genoeg groenten en fruit te nemen per dag.
 
4 Stress verminderen
Meditatie, ademhalingsoefeningen en yoga kunnen helpen rustsignalen in het lichaam af te geven. Er ontstaat dan meer balans tussen de actiestand en de ruststand.
 
Probeer het eens uit een aantal weken achter elkaar en hopelijk ervaar je al verschil!