Afdrukken

Serotonine (gelukshormoon)

Heb je moeite met doorslapen?
Ben je angstiger, paniekaanvallen, dwangmatiger in je gedrag?
Ervaar je spanningen, zowel mentaal als emotioneel?
Ben je bezorgder dan dat je voorheen was en moeite met relativeren?
Heb je een korte lontje dan dat je gewend bent van jezelf?
Pijngevoeliger en veel last van hoofdpijn of migraine?
Stemmingswisselingen en toch wel depressieve gedachten?
Kun je minder lachen om dingen waar je voorheen wel om kon lachen?
Ervaar je minder plezier?
Last van je darmen en/of stoelgang?
 
Grote kans dat jouw serotoninelevel lager is dan je gewend bent bij je zelf.

Wat is serotonine?

Serotonine is één van de vier primaire neurotransmitters die je in je hersenen aanmaakt. Neurotransmitters zijn boodschapper stofjes tussen zenuwcellen, zowel voor motorische zenuwcellen als sensorische zenuwcellen en zorgen voor allerlei reacties en gevoelens.
serotonine maakt je levendig, sociaal, gemakkelijk in de omgang, geeft je plezier en laat je genieten.
Voldoende serotonine is nodig om diep en vredig te kunnen slapen en optimistisch in het leven te staan.
Serotonine wordt gemaakt vanuit het aminozuur (eiwit) Tryptofaan.
Het is de voorloopstof van melatonine (inslaap hormoon)
Het wordt in de darmen (90%) en hersenen aangemaakt. Dus als je problemen hebt met je darmen zou je zomaar een serotoninetekort kunnen hebben of krijgen.
Een eventuele depressie kan het gevolg zijn en heeft dan zijn oorzaak in je darmen.
Maar andersom heeft jouw stemming ook invloed op je darmen en kan dit darmklachten veroorzaken. Het is in ieder geval zaak om dan met je darmen aan de slag te gaan.
 
 omzetting Serotonine

Wat zijn de functies van serotonine?

  • Stemmingsregulator, fijn gevoel hebben
  • Dempen van pijnbeleving
  • Reguleren van het geheugen (vorming van herinneringen), het leren en de bloeddruk.
  • Empathie
  • Voorloper van melatonine
  • Darmperistaltiek (ontspanning in de darmen)

Hoe voelt dan een hoger serotonine level?

Je bent socialer, zin om gezelligheid op te zoeken.
Je bent flexibel en houdt van veranderingen.
Je slaapt lekker door.
Je hebt een gevoel van tevredenheid, een rustige gemoedstoestand.
Je bent een probleemoplosser, vindingrijk.
Je bent optimistisch en zorgeloos.
Je darmen voelen goed, weinig obstipatie.
 
Wanneer je tekort serotonine hebt of denk te hebben is het verstandig eens wat uit te gaan uitproberen.
 
1 Voeding : Tryptofaan aminozuur vind je in onbewerkte voeding.
Plantaardig:
Avocado, banaan, bonen/peulvruchten, tofu, courgette, pompoen, quinoa, haver, tofu, zilvervliesrijst en zaden (pompoenpitten, zonnebloempitten en sesamzaad).
Dierlijk:
Kalkoen, kip, eieren, cottage cheese, kaas
Let verder op met ‘geraffineerde”  suikers omdat die juist je serotonine kunnen verlagen. Verminder dus snoep, koek, cake, witte broodjes, zoet broodbeleg en vermijd suikerrijke tussendoortjes.
 
2 Lichamelijke inspanning
Kom in beweging! Vooral bewegingen waar je blij van wordt, bijvoorbeeld dansen.
En ga naar buiten, daglicht is nodig om serotonine aan te maken. Vervolgens is duister weer nodig om melatonine aan te maken (zie schema)
 
3 Vitamines en mineralen
Voor de omzetting van Tryptofaan naar serotonine zijn vitamine B1 B3, B6, B11, C, IJzer, Zink en Magnesium nodig.
Zorg dat je deze ook voldoende binnen krijgt.
 
4 Stress verminderen, spijsverteringskanaal verbeteren
Meditatie, ademhalingsoefeningen en yoga kunnen hierbij helpen. Er ontstaat dan meer balans tussen de actiestand en de ruststand. In ruststand gaat ook de spijsvertering beter en dat in combinatie met voeding (minder suiker).