Afdrukken

GABA (gamma amino boterzuur)

Komt alles veel heftiger binnen, ben je snel overprikkeld?
Heb je minder controle over je denken?
Ben je aldoor onrustig?
Hyperalert? Stoor je je aan geluiden die zich herhalen, komen ze hard binnen?
Blijf je maar malen en zijn gedachten maar niet te stoppen, piekerend type?
Val je vanwege het piekeren ook moeilijker in slaap of word je wakker en denk je alweer aan van alles?
Wil je alles maar blijven controleren, perfectionisme?
Heb je wat meer problemen met jouw spijsverteringsorganen? (darmen, maag) 

Wat is GABA? Gamma Amino Boterzuur

GABA is één van de vier primaire neurotransmitters die je in je hersenen aanmaakt. Neurotransmitters zijn boodschapper stofjes tussen zenuwcellen, zowel voor motorische zenuwcellen als sensorische zenuwcellen en zorgen voor allerlei reacties en gevoelens.
GABA heb je nodig om tot rust te komen, het houdt ritmes van hersengolven stabiel. Doordat het de sympaticus en adrenaline kan uitzetten ontstaat stressbeheersing en komt er kalmte, ontspanning en geduld.
GABA wordt gemaakt vanuit het aminozuur (eiwit) Glutamine.
Adrenaline (stress) vraagt veel glutamaat, de omzetting naar GABA zal dan wellicht niet meer gebeuren en verlaagt het GABA level.
Tevens is glutamine een bouwstof voor de slijmvliezen en behoorlijk belangrijk voor de darmen. Als stress zoveel glutamaat verlangt, zal glutamine voorraad snel dalen. Daardoor ook vaker darmklachten als gevolg.
 GABA omzetting

Wat zijn de functies van GABA. 

  • Een rem op de werking van neuronen.
  • Het remt adrenaline en beschermt daardoor Dopamine (zie dopamine).
  • Zorgt voor kwaliteit van prikkelverwerking.
  • Stabiliseert de ritmes van hersengolven. 

Hoe voelt dan een hoger GABA level? 

Je bent stabiel en evenwichtig.
Je bent punctueel, altijd op tijd.
Je bent betrouwbaar.
Je bent behoedzaam.
Je zorgt voor balans.
Je bent een echte teamplayer, ondersteunend.
Je kan goed relativeren en je gedachten stoppen.
Je hebt heel veel geduld.

Wanneer je tekort GABA hebt of denk te hebben is het verstandig eens wat uit te gaan uitproberen.
 
1 Voeding : Glutamine aminozuur vind je in onbewerkte voeding.
Plantaardig:
Spinazie, peterselie, bietjes, koolsoorten, peulvruchten, zilvervliesrijst.
Dierlijk:
Cottage cheese, melkproducten, vlees en vis (algemeen) en eieren.
 
2 Lichamelijke inspanning
Ritmische bewegingen zijn zeer geschikt om je GABA te verhogen. Is je GABA van nature hoog ben je waarschijnlijk ook goed in dansen en ritmische bewegingen. Maar ook de cadans van fietsen en hardlopen werkt. Is je GABA erg laag dan heb je een verhoogde kans op blessures, dus luister goed naar je lichaam en ga niet over je grenzen.
 
3 Vitamines en mineralen
Voor de omzetting van Glutamine naar Glutamaat naar GABA zijn vitamine B6, C, Zink en Magnesium nodig.
Zorg dat je deze ook voldoende binnen krijgt.
 
4 Stress verminderen
Meditatie, ademhalingsoefeningen en yoga kunnen hierbij helpen. Er ontstaat dan meer balans tussen de actiestand en de ruststand.